Livet med min underbara familj

Alla inlägg den 25 mars 2009

Av sanna - 25 mars 2009 14:26

Jungfru Marie Bebådelsedag, Herrens bebådelse, firas den 25mars, nio månader före jul, för att högtidlighålla att Jesus"blev till" i Marias sköte. Jungfru Marie bebådelsedag handlar om hur ängeln Gabriel bebådade (förutsade) Jesu födelse

År 1684 infördes traditionen att, när 25 mars infaller i stilla veckan, fira jungfru Maria bebådelsedag på lördagen före palmsöndagen eller på tredjedag påsk. Medan denna tradition fortlever i den katolska och ortodoxa kyrkan är seden sedan 1953 ändrad i Svenska kyrkan, där dagen numera alltid firas på söndagen som infaller 22-28 mars, såvida inte palmsöndagen infaller under denna period eller tidigare; då placeras Jungfru Marie bebådelsedag på söndagen före palmsöndagen.


Förr kallades denna dag, som var en helgdag, för vårfrudagen efter titeln vår fru för jungfru Maria. Vårfrudagen har i folkmun omformats till våffeldagen, vilket gett upphov till seden att äta våfflor denna dag.


Jag säger bara det hahahah att det kan sluta i att man äter våfflor haha ofta vet ingen varför men lite kul vare o läsa om=) o tacka för denna dag MUMS!

Imorse tog jag fram en stjorta till Angelina! Hon sa: åh jag som aldrig har haft en kavaj förut! Hon tyckte det va jättekul haha

I ett hav av leksaker trivs jag !

Av sanna - 25 mars 2009 11:37

Humör: halvglad

Gjort: Lämnat Angelina på dagis matat och sövt Alicia. 

Planer: Hämta Anglina, åka till landet.

Lyssnar på: lugna favoriter

Dricker: saft

Äter: ballerina kex 

Bästa: att stefan är uppe=) 

Sämsta: att det är så jävla stökigt

Väder: Soligt och snö!

Saknar: snobben och rocky

Katt: Sover

Presentation


Livet med min underbara familj

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Mars 2009 >>>

Fråga mig

1 besvarad fråga

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards